tiistai 29. joulukuuta 2015

Joululahjoiksi tehtyjä tilkkutöitä - osa 1 / Patchworks for Christmas presents - vol. 1

Neliöitä ja 6-kulmioita ompelukoneella - Squares and hexagons with sewing machine

Kuopukselle piti tehdä uusi päiväpeitto kun koiruus tuhosi edellisen (siitä myöhemmin). Uutta koko sängyn peittävää peittoa tytär ei halunnut, mutta sain puhuttua sellaisen jalkopäässä pidettävän poikkipeiton, jonka lisäksi tein vielä aluspeiton jolla peitetään koko patja, myös reunat. Aluspeiton reunat tungetaan patjan alle, poikkipeitto roikkuu reunojen yli. Työssä on 1029 kpl 5 x 5 cm yksittäin ommeltua tilkkua, koko peiton koko n. 100 x 230 cm.

My youngest needed a new counterpane to replace the one her dog destroyed (more about that later). She did not want one to cover the whole bed, but I sewed her 100 x 230 cm sized one with 1029 squares sized 5 x 5 cm each. I made also one which covers the whole madrass and is kept under this one.




Nuorena tyttönä halusin tehdä jonkinlaisen tilkkutyön. Äiti opetti ompelemaan (käsin) 6-kulmioita pahvimuotin avulla. Eihän siitä koskaan mitään valmista tullut, enkä ole edes yrittänyt sen jälkeen tehdä 6-kulmioista ompelemalla mitään koska koin sen liian vaikeaksi. Kun esikoinen sitten esitti toiveen uudesta, 6-kulmioista tehdystä auringonlaskun värisestä päiväpeitosta, ilmoitin välittömästi että ei onnistu. Asiaa kuitenkin riittävästi mietittyäni totesin että voin kuin voinkin tehdä peiton ompelukoneella, ja suostuin. Peiton koko on n. 220 x 270, tilkkuja vissiin yli 500 (tilkun koko reunasta reunaan 12,5 cm) ja värejä yli 20. Peitto on niin suuri, ettei se mahdu kerralla kuvaan.

When I was young (a long, long time ago), I wanted to make some patchwork. My mother teached me to sew hexagons by hand with help of cardboard mold. I never finished the work, and have never even thought about sewing anything of hexagons because I thought it is too difficult. When my first-born told me she would like to have a sunset-colored counterpane made of hexagons, I said no. After a long consideration I noticed that I can sew hexagons with sewing machine, and i agreed to do as she wished. The size of this counterpane is about 220 x 270 cm, I believe more than 500 hexagons (the size of one hexagon is from side to side 12,5 cm) and over 20 colors. This is so big that I can not fit it in one picture.





Eiväthän nämä nyt tilkkuvirtuoosien tasolle yllä, mutta olen kyllä aika ylpeä näistä.
Probably these are not at the same level as the ones made of patchwork virtuoso, but I am quite proud of these.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti